Gezonde Voeding


Gezonde voeding is van groot belang. Het is veel belangrijker dan velen denken en, gelukkig, het is minder ingewikkeld dan veel mensen denken. Maar ook weer niet echt eenvoudig. Het lastigste is eigenlijk om een balans te vinden tussen de verschillende voedingsstoffen. Soms zijn bepaalde zaken goed voor het een, maar minder voor het ander. Voorbeeld? Zemelen zijn heel goed voor de spijsvertering en helpen zeer goed om het risico van darmaandoeningen sterk te reduceren.


groente en fruit Helaas wordt er te veel onzin verkocht over voeding en wat er wel of niet gezond is. Hoe vaak heeft u al niet gehoord dat een gevarieerde voeding van alles genoeg bevat en dat supplementen volledig overbodig zijn? Zelfs als u de gehele dag zoet bent met het bij elkaar vergaren van de juiste etenswaren, dan nog is het bijna onmogelijk om alle nutriënten genoeg binnen te krijgen. Slechts 1 op de 21.000 mensen krijgt met gewoon eten een complete voeding binnen! Vooral omdat veel voedingszaken samengaan met een hoop 'ballast' die wellicht dan voor een hoop overgewicht gaat zorgen. Ons advies: eet gezond en met gezond verstand en geniet van het leven. Gebruik wat extra vitamines en mineralen zonder een pillenjunky te worden. Maar ze kunnen wel nuttig zijn! Voorheen schreef het voedingscentrum dat een uitgebalanceerde voeding voldoende bevatte van alles, maar nu zien ze toch wel het nut in van wat extra aanvulling. Meer dan 80% van de mensen heeft een tekort aan meerdere voedingsstoffen.

kassen

Wist u bijvoorbeeld dat appels tegenwoordig 80% minder vitamine C bevatten? Dat zelfde geldt ook voor bananen die ook nog 96% minder vitamine B6 bevatten. Zelfs onze beroemde aardappel bevat 33% minder magnesium en maar liefst 70% minder calcium! Dit komt door de zeer intensieve benutting van de landbouwgrond, vooral in de kassen, zodat de planten geen complete voedingsstoffen meer krijgen. Hierdoor kunnen ze niet meer de juiste voedingswaarde leveren zoals vroeger. Wellicht dat alleen de tuinhobbyist nog kans maakt op een gezonde hap. Of zij, die de juiste, biologische groenteteler weten te vinden. Dus aanvullen met wat extra voedingssupplementen kan heel nuttig zijn. Vooral van belang zijn de anti-oxidanten, zoals Vitamine C en E, die u helpen schade aan uw lijf en leden te voorkomen. Dit hoeft geen fortuin te kosten. Maar let op; hoe ouder u wordt, hoe minder goed uw lichaam deze extra voedingsstoffen opneemt. En dat geldt ook, of zelfs nog meer, voor vitamines en mineralen of sporenelementen, die in ons 'gewone' eten zitten. 

sinasappelsIedereen weet eigenlijk wel het meeste van gezonde voeding af. Om bijvoorbeeld de behoefte aan vitamine C te stillen, kunt u verse sinaasappelsap persen. Twee glazen per dag bevat 200 mg vitamine C. Zeer gezond en zeker doen, maar niet overdrijven. Drink er geen liters van achter elkaar. Beter is het, een paar keer per dag een beetje te nemen, mits wel vers. Anders krijgt u naast de vitamine C ook een lading aan fruitsuikers binnen, die uw insulinepomp overuren laat maken. Het zelfde geldt voor bananen. Eigenlijk is een hele banaan al te veel tenzij het tijdens sporten of intensieve arbeid wordt genuttigd. 2 x daags een halve banaan is dus weer beter. Vele van deze voedingsstoffen jagen de bloedsuikerspiegel veel te ver omhoog. Te veel koolhydraten/suikers in uw systeem zijn de oorzaak van een snelle veroudering, gewrichtsklachten, darmproblemen en verhogen zeer sterk het risico op Diabetes 2. Nederland kent momenteel 850.000 mensen die aan diabetes lijden. Dit aantal zal de komende 10 jaar weer verdubbelen.


supermarktNu wordt diabetes zelden veroorzaakt door te veel fruit, alhoewel voorzichtigheid is geboden. U moet vooral denken aan al die producten die overladen zijn met suikers en zetmeel. Zeer slecht zijn onze 'moderne' eetgewoontes. Algemeen kun je stellen dat etenswaren die heel veel bewerkingen hebben ondergaan de minste voedingswaarden bevatten. Berucht zijn producten zoals corn flakes. Dergelijke producten bevatten bijna alleen maar zeer snel te verteren koolhydraten. In de Amerikaanse supermarkten vind je er duizenden soorten van, in de meest creatieve kleuren en vormen, aangevuld met extra suikers en smaakstoffen om die kids eindelijk aan het ontbijt te krijgen. Dan wordt bij dat spul ook nog even cola of iets anders van dien aard gedronken en het rampendieet is compleet. Vervolgens verwonderen we ons, dat die kinderen hyperactief worden en niet meer te handhaven zijn. Maar ook de warme maaltijden gaan er niet op vooruit. Denk daarbij aan 'even Chinees halen'. Witte rijst bevat weinig voedingsstoffen. Je bloedsuikerspiegel vliegt tegen de klippen omhoog, je insulinepomp draait overuren en een uur of zo daarna heb je weer honger. Terwijl vele Chinese gerechten met geroerbakte groentes en dergelijke juist erg gezond zijn.


tomatenBijna even slecht als de witte rijst zijn de gewone pasta's. Witte spaghetti of macaroni en dergelijke doen het net zo slecht als wit brood of andere, overbewerkte producten. Geluk bij een ongeluk is dat de meestal, daarbij gebruikte, tomatensaus weer heel gezond is. Tomaten zijn erg gezond, maar gekookte tomaten tot tomatenpuree of -sap zijn nog beter. Het koken maakt de licopenen vrij uit de tomaten. Eigenlijk een must om elke dag te gebruiken. Eén glas tomatensap is al voldoende. 

 

 



groentes en fruitGroentes en fruit zijn uitstekende bronnen van anti-oxidanten. Vooral groene en rode groentes zitten er vol mee. De beste fruitsoorten moet u zoeken tussen de pruimen, rode druiven, frambozen, blueberries, aardbeien en bosbessen. Ook (Brasiliaanse) noten zijn erg goed en wellicht het beste tussendoortje. Enerzijds omdat ze belangrijke sporenelementen bevatten zoals selenium, een belangrijke anti-oxidant. (Slechts één paranoot per dag geeft al voldoende selenium om alle tekorten aan te vullen.) Anderzijds omdat ze veel onverzadigde vetzuren bevatten die meehelpen om bijvoorbeeld Atherosclerosis te voorkomen. Deze onverzadigde vetzuren zitten ook in olijven en uiteraard olijfolie.


sushiDe belangrijkste bron is waarschijnlijk vis, vooral zalm, haring, makreel, ansjovis en andere koudwatervis. Ben niet bang voor bijvoorbeeld het vet van een makreel. Het is erg gezond, je kunt er amper te veel van eten. Iedere dag kunt u vis eten, liefst als eiwitbron bij het ontbijt. Het ontbijt is sowieso de belangrijkste maaltijd van de dag. Als u gewicht kwijt wilt, sla dan nooit het ontbijt over.
Om uw bloedsuikerspiegel niet te hoog te laten oplopen kunt u bij de maaltijden bij voorkeur als laatste uw koolhydraten eten. Beginnen met een salade, gevolgd door vis of kip of een andere eiwitbron. Daarna de koolhydraten die door de salade en eiwitten veel langzamer worden opgenomen. Zo blijft de bloedsuikerspiegel onder controle en verlaagt u op de lange duur het risico tot het krijgen van Diabetes of gewrichtsklachten.