Slapen

Iedere keer weer tonen onderzoekers aan dat een goede nachtrust van essentieel belang is voor een lang en vooral gezond leven. Het blijkt zelfs van groter belang dan bewegen, gezond eten of erfelijke factoren.

slapenEn het is zelfs lekker om goed te slapen. Maar toch slapen mensen doorsnee veel te weinig. Ook de kwaliteit van de nachtrust laat te wensen over. We moeten steeds langer werken, om de eindjes aan elkaar te knopen. En we proberen ook ons sociaal leven nog enigzins aan de praat te houden. Dit in combinatie met de vele televisieuitzendingen, die tegenwoordig ver voorbij middernacht doorgaan, en een tekort is snel ontstaan. De tekorten stapelen zich op en we raken steeds verder achter op onze noodzakelijke rust.

Vooral tijdens onze diepe slaap maakt ons lichaam de noodzakelijke groeifactoren aan, die we gedurende de gehele nacht nodig hebben om te herstellen. Te laat gaan slapen of te weinig, is van ingrijpende invloed op onze achteruitgang van de biologische leeftijd. Door de tekorten aan de juiste slaap produceren we ook te weinig Melatonine, een belangrijk aspect voor de slaap en tevens een van de belangrijkste anti oxidanten van ons lichaam. Chronische tekorten aan melatonine kunnen zelfs leiden tot spijsverteringsstoringen zoals de ziekte van Crohn. De darmen hebben door hun intensieve taak veel anti oxidanten nodig om te herstellen. Te weinig herstel leidt tot snelle achteruitgang. Daardoor kunnen ook vele andere voedingsstoffen gaan ontbreken omdat ze gewoon niet meer opgenomen worden.
Lees ook: 'Eetgewoontes'.

nachtdienstMensen met onregelmatige diensten, vooral de nachtdiensten, komen bijna steevast slaap te kort. Het is altijd een aanslag op je gezondheid en versnelt de veroudering direct. Ook al slaap je overdag, het is nooit zo goed als 's nachts. Tenzij je een speciaal ingerichte slaapkamer hebt. Onze oogleden bijvoorbeeld, laten genoeg licht door om te bepalen of het dag of nacht is. Een niet volledig verduisterde slaapkamer remt dus altijd de melatonineproductie af. Zelfs de display van zo'n digitale wekker geeft al te veel licht.

 

Maar die wekkerradio's, televisie's, halogeenlampen, elektrische dekens en zelfs waterbedden veroorzaken nog meer, onzichtbare, maar merkbare problemen. Al deze stroombronnen produceren straling, zelfs als ze uitstaan. Die straling beïnvloed onze hersenen waardoor ze niet volledig tot rust komen. Wellicht de grootste straler in ons moderne huishouden is de digitale, draadloze telefoon. Deze zogenaamde DECT-telefoons mogen dan storingsvrij werken, onze hersenen worden er goed gestoord van. Ze zijn zeer krachtig en gaan dwars door betonnen muren heen. Zelfs een heel huizenblok stoort ze niet. Het ergste van alles is wel dat ze, in tegenstelling tot de gsm, 24 uur per dag stralen. Ook als ze niet gebruikt worden! Het basisstation zoekt constant contact met het losse toestel. GSM-toestellen zijn ook geen lieverdjes, maar zenden alleen als je ze gebruikt. Probeer altijd een carkit of een headset te gebruiken.

zendmastGSM-zendmasten zijn natuurlijk wel altijd 'in de lucht'. De overheid accepteert een enorme straling, veel hoger dan gezond is, om wille van de 'tele-commercie'. Maar bekend is dat iedereen, die in de directe nabijheid van zo'n mast woont, binnen 150 meter dus, een sterk verhoogd risico loopt op het krijgen van kanker. Vooral kinderen lopen een sterk risico op het ontwikkelen van leukemie.
Het zelfde geldt voor hoogspanningsmasten. Sommige van die kabels werken met wel 480.000 volt. In Zweden is allang bekend dat ook hier de kinderen een sterk verhoogd risico lopen op leukemie. Gelukkig kunnen we onze slaapkamers afschermen tegen deze straling. Kijk maar eens op www.aronia.de. De vraag is: wat kunnen we direct en eenvoudig doen aan onze eigen slaapkamer. Wat te doen als je een waterbed hebt? Wel, ten eerste moet alle elektriciteit gebannen worden uit de slaapkamer, minstens tijdens de slaap. Een computer alleen uitzetten is niet voldoende. Trek de stekker eruit. Gebruik geen elektrische wekkerradio's. Schakel tv's geheel uit of laat ze uit de slaapkamer. Een waterbed kent een erg eenvoudige oplossing; uitschakelen! Door de enorme watermassa, meestal wel 800 liter, kan het gewoon de gehele dag aanstaan. Maar gedurende de slaap moet hij uitgeschakeld zijn via een vaste tijdschakelaar. Zorg dat die schakelaar ver van het bed is verwijderd. Het bed zal amper of in ieder geval onmerkbaar afkoelen tijdens de slaap. Gedurende de dag kan hij dan weer 'opwarmen'.

Het is de gewoonte geworden van de electronica-industrie om zoveel mogelijk toestellen te bouwen op laagspanning. Een beetje huis hangt tegenwoordig vol met van die lelijke transformatoren. Als je namelijk een toestel op laagspanning bouwt, dan hoeft dat toestel aan veel minder veiligheidseisen te voldoen. Je koopt er een goedgekeurde trafo bij en je bent klaar. Frappant is dat al die trafo's zelden of nooit geschakeld zijn. Zolang ze ingestoken zijn, verbruiken ze stroom en stralen ze elektromagnetische velden uit. Zelfs als de toestellen er achter uitgeschakeld zijn. Voel maar eens hoe warm ze altijd zijn. Ze vreten dus het gehele jaar, 24 uur per dag, veel stroom. Maar ze stralen dus ook altijd! Nagenoeg alle halogeenverlichting kent het zelfde probleem. Zet daarom altijd de schakelaar, dubbelpolig, voor de transformator. Zet al die andere trafo's in een grote stekkerdoos met een dubbelpolige schakelaar en zet alles in eens uit.

doucheEen slaapkamer moet dus een schakelaar hebben bij de deur. Daarmee moet alles compleet uitgeschakeld kunnen worden, zodat de slaapkamer volledig spanningsvrij is. Zorg daarnaast voor volledige verduistering, maar zonder de luchtverversing te blokkeren. Niet te laat eten en schoon naar bed. Neem geen hete maar een verkoelende douche. Met een ietwat verlaagde temperatuur lichaamstemperatuur slaapt het nog beter. Je zult verbaasd staan, wat dat voor je 'anti aging' nachtrust kan betekenen. Gewoon eens een weekje proberen!